ساخت گوش و بینی مصنوعی توسط دانشمند ایرانی + عکس
تاریخ : یک شنبه 24 ارديبهشت 1391
نویسنده : فرهاد فرهادی

محقق ایرانی یونیورسیتی كالج لندن از ساخت اندام‌های یدكی مصنوعی انسان از جمله گوش و بینی در آزمایشگاه خود خبر داد.

به گزارش (ایسنا)،دكتر الكس (اسكندر) سیف علیان، مدیر دپارتمان «نانوفناوری و پزشكی احیاكننده» یونیورسیتی كالج لندن، اكنون در حال آماده‌سازی یك بینی مصنوعی برای پیوند به یك بیمار در ماه آینده است.

پیش از این، محققان از كاشت به عنوان جایگزین بینی استفاده می‌كردند كه دوام چندانی نداشت و تغییر شكل می‌داد. اما اندام یدكی سیف علیان این گونه نیست و برای مثال این بینی كاملا از پلیمر ساخته شده است.

ساخت گوش و بینی مصنوعی توسط دانشمند ایرانی + عکس www.taknaz.ir

وی كه چند سال پیش با سفر به ایران مدتی با گروه تحقیقاتی مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به سرپرستی دكتر غنوی و مبدع نخستین نای مصنوعی جهان همكاری داشت سال گذشته از موفقیت خود در ساخت «نای مصنوعی» خبر داد كه چندی پیش بر روی یك جوان 36 ساله اریتره‌ای كه از تومور سرطانی با سرعت انتشار بالا در گلو و به سوی ریه خود رنج می برد، پیوند خورد.

این محقق ایرانی همچنین با استفاده از نانوفناوری اولین سرخرگ مصنوعی جهان را تولید كرد كه از ضربان برخوردار است.

سیف علیان همچنین مدعی است در صورت نیاز می‌تواند در هر 20 ثانیه، یك متر رگ تولید كند.

پلیمر مورد استفاده در بینی مصنوعی مانند لاستیك نازك لاتکس بوده كه از میلیاردها مولكول هر كدام به اندازه یك نانومتر ساخته شده است.

دكتر سیف علیان اظهار كرد: درون این نانو مواد، هزاران سوراخ ریز وجود دارد. بافت‌های درون این سوراخها رشد كرده و بخشی از آنها می‌شوند. این باعث تبدیل این اندام مصنوعی به شكل یك بینی واقعی خواهد شد.

در زمان انتقال این بینی به بیمار، در ابتدا مستقیما بر روی صورت فرد نصب نشده، بلكه درون یك بالن در زیر پوست دست آنها قرار خواهد گرفت.

در طول چهار هفته كه پوست و رگهای خونی رشد كرد، این بینی مورد ارزیابی قرار گردفته و سپس می‌توان آنرا روی صورت پیوند داد.

در مدرنترین شكل پزشكی جدید، دكتر سیف علیان و تیم وی به تمركز بر رشد اندام جایگرین و بخش‌های یدكی بدن با استفاده از سلولهای خود بیماران هستند كه نیاز به انتظار در صف اندام اهدایی را از بین خواهد برد.

ساخت گوش و بینی مصنوعی توسط دانشمند ایرانی + عکس www.taknaz.ir

همچنین از آن جایی كه این اندام از سلولهای بدن خود فرد تولید شده، امكان رد شدن آنها از سوی سیستم ایمنی بدن از بین خواهد رفت.

جالب این كه دستور این ماده زیست‌سازگار كاملا سری یوده و از آن محافظت می‌شود.

این دستاورد می‌تواند زندگی بسیاری از افراد را كه اندام خود را در اثر ابتلا به سرطان یا قطع عضو از داده‌اند نجات دهد.

در حالی كه جنجالهای زیادی در مورد پژوهشهای سلولهای بنیادی به دلیل استفاده از سلولهای بنیادی جنینی وجود داشته، تیم دكتر سیف علیان برای تولید این بینی از سلولهای مغز استخوان بیمار استفاده كرده‌اند.

این فرآیند كاملا انقلابی بوده و به گفته دكتر سیف علیان باید كارآزمایی های بالینی زیادی بر روی بیماران گوناگون برای اطمینان از امكان رد یا قبول سیستم ایمنی بدن انجام شود.

تیم این دانشمند ایرانی اكنون در حال كار بر روی دریچه‌های قلب هستند كه نیازی به كشت بذر پیش از پیوند نداشته و در عوض پس از پیوند، به جذب سلولهای مورد نیاز خود می‌پردازد.

به گفته سیف علیان، معمولا برای بای‌پس قلب باید از پا یا دست فرد یك رگ گرفت اما 30 درصد بیماران از رگ مناسب برای این عمل برخوردار نبوده و در حال خاضر هیچ جایگزینی هم برای آنها وجود ندارد.

وی افزود: ما برای اولین بار در جهان به تولید این جایگزین پرداخته‌ایم كه در آزمایشات حیوانی موفق عمل كرده است و در سال جاری در كارآزماییهای انسانی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 



|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: علمی و دانستنی , ,
برچسب‌ها: وندا , علمی , دانستنی , گوش , بینی , مصنوعی ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
rb02141@yahoo.com